Bab 4
Keputusan dan Perbincangan
Kita mulakan dengan Bab 4. Bahagian keputusan dan
perbincangan. Jadi, sebelum ini saya ada jelaskan tentang Bab 4 keputusan
perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual. Tetapi yang
ini, kita ada satu lagi cara yang berbeza. Jadi tajuk yang sama iaitu Bab 4
keputusan dan perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan.
4.1 Pengenalan
Seperti juga, saya jelaskan sebelum ini, semua bab
mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan Bab 4 ini, kita cuma jelaskan apa
yang terkandung dalam bab ini. Ingat, kalau kita buat panjang lebar dalam bab
pengenalan ini nanti, membuatkan seperti sorotan kajian lah pula. Jadi, dalam
pengenalan ini tidak perlulah ada rujukan sebab bila kita ada rujukan akhirnya
kita akan jadi seperti bukan Bab 4. Sebab Bab 4 ini, kita akan analisis data.
Jadi seterusnya kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya
kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ini. Objektif
kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi rakyat. Jadi sebenarnya, Bab
4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke, sains ke,
teknologi ke, semuanya hampir sama untu macam mana kita nak tulis dalam Bab 4.
Jadi di sini kita, kalau tengok di sini, objektif ini ialah mengenal pasti
wacana tekstual. Seperti biasa kita akan letak dia punya ayat-ayat dalam
objektif itu. Jadi wacana tekstual. Ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang
awal ini iaitu mengenal pasti atau menganalisis. Jadi yang ini pastikan jangan
letakkan disini sebab kadang-kadang pelajar ini pergi letaknya mengenal pasti
wacana tekstual dengan hujung ini. Tak perlu.
Jadi sekarang setelah wacana tekstual itu, kita
teruskan ke, kalau kita tengok teori yang sebelum ini, teori yang telah
dijelaskan sebelum ini. Kalau kita tengok ya. Kita tengok teori analisis wacana
dalam ini. Jadi kita ada kandungan. Kita bermulakan dengan kandungan. Tapi
sebelum itu, sebelum kita nak masuk data tekstual ini. Kita jelaskan juga di
sini macam ayat mukaddimahlah. Apa makna menurut Normaliza Abd Rahim, wacana
tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan. Kita beri penjelasan supaya
pemeriksa akan faham apa yang patutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masuk
kandungan di sini, kita kena jugalah, kena huraikan sedikit apa makna kandungan
menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, setelah itu, ini
berbeza dengan sebelum ini iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi
sebenarnya kita boleh menggunakan cara lain. Jadi contohnya kandungan ini yang
kita dapat, sebelum ini daripada skrip. Kita kata skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi
awak sudah susun semua skrip itu sampai 30, buat sistem coding,
kita quotekan dia satu sehingga 30.
Jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang mana
yang kita rujuk sebenarnya. Jadi di sini, dalam kandungan kita ada tema. Jadi
tema itu kita boleh letaklah contohnya dalam skrip. Kita dapati bahawa dalam
skrip 1. Skrip 1 kita letaklah ditengah-tengah pastikan ia berbeza.
Ditengah-tengah. Sebab ayat dia sebelah sini hingga sebelah sini. Jadi dia
punya bukti dia kita letak bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italic.
Jadi letak ditengah. Kemudian contoh, ini ayat dia ini, ini ayat yang bukti
daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah di bawah ini. Sk1 contoh
dia daripada skrip nombor 1. Ayat ini menunjukkan tema yang tedapat dalam skrip
tersebut. Jadi awak boleh susun tema, contohnya macam saya katakan tema
kekeluargaan. Awak boleh beri 5 contoh. Jadi yang kandungan, bermakna 4.2.1.1
tema. Contohnya kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ini
memang ada tema kekeluargaan contoh ataupun ada 10 saja skrip yang tema
kekeluargaan. Jadi awak boleh ambil contoh daripada situ 5 contoh ke, 10 contoh
ke. Bukti itu terpulang kepada penyelia kata letak semua, letaklah semua. Jadi
letakkan ditengah-tengah, tuliskan skrip (Sk) dia punya coding, Sk1. Jadi kita
tahu lah bahawa keseluruhan data ini, data yang kita letak bukti ini merupakan
mempunyai tema kekeluargaan. Jadi setelah letak Sk1 kekeluargaan, jadi buat
huraian disini. Jadi maknanya sekarang, Sk1 diatas okay hurai, apa dia, apa
tema kekeluargaan, bukti itu sudah ada dekat sini, kita hurai daripada bukti
itu.
Dan juga, di sini setelah awak buat huraian sini
dengan bukti sini, awak terus boleh buat quote sokong. Jadi awak boleh buat
sokongan daripada kajian daripada Bab 2. Jadi bukti yang daripada tema itu,
okay kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa yang
awak ambil daripada Bab 2. Sokong ini juga macam ingat ya daripada kajian 5
tahun ke belakang. Jangan nak ambil kajian tahun 1980-an pulakan. Tak perlu.
Jadi, seterusnya setelah sudah buat huraian daripada ini, masuk lagi pula benda
yang sama Sk 15 contoh dia. Kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini tidak
ada dalam bentuk jadual tapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat.
Letakkan ditengah-tengah, pastikan yang ini dia sama dan juga bila letak bawah
ini juga sama dia punya line dia. Kemudian huraian dia lebih
kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya. Ini baru satu tema.
Dan seterusnya kalau awak nak buat, kalau pensyarah kata “okay, saya nak awak
buat 5 tema ataupun 3 tema”. Terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada
skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati. Tapi jangan
tinggalkan pula, nantikan tiba-tiba pemeriksa kata “ehh… saya dapati skrip 18
ini memang ada tema sekian sekian sekian. Tapi awak tak jelas pun dalam ini.
Ini awak kena bersedialah. Sebab itu awak kena pastikan dulu berapa tema dan
juga kalau tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja,
pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema
sahaja. Dan beri justifikasi, mengapa pilih lima. Kalau tak ada justifikasi,
memang tak boleh. Jadi maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dala
skrip ini. Jadi yang ini ingat ya berbeza huraian dia.
Seperti biasa, apabila kita buat huraian dalam Bab 4
ini, kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini
penting supaya ia kelihatan seperti penulisan akademik. Yang kedua, macam
sebelum ini setelah kita sudah hurai objektif 1, kemudian kita pastikan kita
ada kita punya; 4.2.3 contohnya. Sebab 4.2.2 merupakan yang konteks. Jadi kalau
4.2.3 ini rumusan. Jadi seperti biasa, dalam rumusan ini, walaupun dalam ini
kita sudah ada sokongan, dan tiap-tiap satu kita buat sokongan, boleh juga satu
cara yang mana yang ini kita buat sahaja huraian, dah habis huraian kita letak
dalam rumusan, kita rumuskan apa dalam objektif 1. Di sini kita boleh letak dia
punya sokong kajian dalam Bab 2 dan juga kita sokong teori. Ada dua cara, jadi
yang satu cara tadi, kita letak sokong dalam huraian setiap analisis terhadap
yang kita punya data, dan terus sokong kajian-kajian yang lepas, dan juga
sokong teori. Kedua, kita boleh letakkan semua dalam rumusan, kemudian kita
rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini dan kita terus sokong dengan
kajian 5 tahun ke belakang dalam Bab 2 dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini
dia tidak perlu banyak sebab kalau kita dah banyak, kita nampak macam seperti
kita salin balik apa yang kita tulis dalam Bab 4. Tak mahu lah kalau macam itu.
Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi kandungan, apa tema yang ada,
kemudian kita buat rumusan untuk konteks, apa dia rumus dia, maknanya
ringkaslah rumusan ini. Kemudian kita terus sokong dengan teori iaitu kita
tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa yang
macam saya kata, kita ada macam, kajian ini selari, hampir sama ataupun
kandungan ini menyokong ataupun awak nak letak perkataan negatif contohnya
kajian ini didapati ini namun ianya berbeza dengan dapatan kajian daripada
kajian orang sekian sekian. Jadi boleh jugak. Jadi maknanya ada, dalam rumusan
ini, ada kita akan dapat lebih kurang 4-5 nama daripada kajian yang dalam Bab 2
itu. Itu yang menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti, dan juga
memang kita merujuk kepada apa yang kita dapat dalam Bab 2. Itu amat penting.
Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga,
apabila kita membuat analisis. Pastikan analisis kita mempunyai data yang
lengkap. Kalau data itu tidak cukup, maknanya memang pemeriksa akan kata “ehh…
ini kenapa awak ada bagi 5 contoh saja, mana pergi contoh-contoh yang lain”.
Walaupun memang awak letak semua data-data ini, yang ini skrip ini awak sudah
letak dekat belakang. Walaupun sudah letak dekat belakang, tapi pemeriksa akan
baca “ehh… ini saya dapati bahawa ada ini, kenapa awak tak letak dalam ini”.
Bersedialah dengan jawapan. Jadi yang ini tentang macam mana nak coding data
nanti, saya akan masuk dalam video lain, tetapi ini secara ringkas sahaja. Jadi
maknanya, pastikan semua bukti terdapat dalam Bab 4 ini supaya tiada lagi
persoalan tentang “mana pergi data itu?”, “mana pergi data ini?”, “kenapa awak
tak masukkan?”. Awak tak masuk pun dalam batasan kajian. Jadi awak tak
bataskan. Bila dah tak bataskan, sepatutnya data ada dalam ini. Jadi bersedia
dengan jawapan.
Serupa juga untuk analisis untuk objektif kedua. Sama
juga cara dia begini. Jadi awak boleh letak masukkan ke dalam buktinya dan
seterusnya huraian tiap-tiap satu. Huraian tidak boleh ringkas sangat sebab ini
kita punya bab. Dan ada juga pelajar, dia buat cara begini. Objektif 1 dia buat
cara begini, masukkan data dekat tengah, makna tak ada dalam bentuk jaduallah.
Masuk dekat tengah. Kemudian, objektif kedua dia buat dalam jadual. Boleh.
Bermakna kita nampak perbezaan di antara objektif 1 dalam bentuk begini,
objektif kedua dia buat dalam bentuk jadual. Boleh juga. Pokoknya sekarang, dia
terpulang kepada pelajar. Pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham
dengan mudah ataupun contohnya penyelia kata “ehh… awak letak macam inilah”.
Terpulang. Jadi terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri.
Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama macam mana
kita nak buat analisis kajian. Jadi ingat macam saya kata, kalau misalnya dalam
Bab 4, analisis Bab 1 (40 halaman), Bab 2 (40 halaman), ini untuk master, kalau
dia buat dua objektif ataupun pelajar bacelor atau pelajar diploma. Tetapi,
kalau misalannya pelajar PhD atau pelajar master yang memang atau penyelianya
suruh buat tiga objektif, tambah lagi satu. Ingat ya. Ini minima 40 halaman.
Jadi kalau misalannya awak rasa awak nak lebih sikit, tapi pastikan ia
seimbang, sama. Sebab ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif. Macam
saya ulang sebelum ini, kalau contoh, tiba-tiba ini buat 20 halaman, ini 50 halaman,
tiba-tiba objektif 3 5 halaman. Tak boleh. Sebab ini menunjukkan tiada
kepentingan untuk objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif 1 dan
objektif 2 ini macam terlebih-lebih pentingnya. Jadi menunjukkan awak punya
kajian ini, cara awak analisis itu, adalah tidak mencukupi. Jadi ini tidak
boleh, langsung tidak boleh. Pastikan ia sekata ataupun seimbang. Kalau
misalnya, awak nak lebih ini 41 halaman, ini 38 halaman, ini 43 halaman, boleh
lah diterima. Hampir sama. Tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini. Bayangkan
kita pelajar, contoh pelajar master, PhD, tak bolehlah kalau sikit. Ada saya
jumpa, ada juga saya sebagai pemeriksa, dia punya objektif 1, ada cuma 20
halaman. Tiba-tiba, objektif 2 ada 2 halaman, objektif 3 ada 1 halaman. Sebab
dia kata dia nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya. Ini dah tahap master, PhD,
mana boleh huraian Bab 4 ada banyak ini saja. Tapi bila kita tengok tesisi itu
tebal. Mana datangnya tebal, yang kita sangkakan mestilah Bab 4. Rupa-rupanya
yang dia banyak dalam Bab 3. Kenapa Bab 3 sampai banyak, sedangkan Bab 3
sepatutnya 8 hingga 10 halaman sahaja.
Yang ini Bab 4 penting, ini menunjukkan kita punya
kajian. Selama-lama, bertahun-tahun kita belajar, ini yang kita dapat, inilah
kita bukti kita dapat. Sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan semua
orang kajian dalam satu dunia ini. Sebab itu kita kena bangga bahawa dalam
keputusan dan perbincangan kita dalam Bab 4 ini, kita ada halaman yang sebanyak
ini. Ingat ya. Minima! Minima! Minima! Kalau nak beza sedikit boleh, tetapi
ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bahawa Bab 4 ini penting. Inilah
menunjukkan keputusan kajian kita. Jadi ini perlu diambil kira, penanda wacana
perlu diambil kira, rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dalam Bab 2, dan
juga pasti kita ambil daripada 5 tahun ke belakang, dan mesti ada kaitanlah.
Tiba-tiba jangan pakai sokong saja. Tapi tengok bila kita rujuk balik, tiada
langsung dia punya kaitan di antara kajian itu dengan kajian ini, dan juga
bukti kita yang kita letak ini merupakan memang betul-betul bukti yang ini dan
mencukupi bukti kita ya.
TERJEMAHAN:
Chapter 4
Results and discussions
We begin with Chapter 4. The decision and discussion
section. So, before this I have explained about Chapter 4 the results of the
discussion and how to analyze the data using tables. But this one, we have
another different way. So the same title which is Chapter 4 results and
discussion. 4.1 we place an introduction.
4.1 Introduction
As also, I explained before, all chapters must have an
introduction and in the introduction of this Chapter 4, we just explain what is
contained in this chapter. Remember, if we do at length in this introductory
chapter later, it will make it look like a study highlight. So, in this
introduction there is no need for a reference because when we have a reference
we will eventually be like not Chapter 4. Because of this Chapter 4, we will
analyze the data.
So next we go to 4.2. 4.2 this we will usually refer
to our objectives. I give an example of this objective. The objective of the
study is about the textual discourse of folk animation scripts. So in fact,
this Chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science,
science, technology, everything is almost the same for how we want to write in
Chapter 4. So here we are, if we look here, the objective is to identify
textual discourse. As usual we will place he has the verses in that objective.
So textual discourse. The sentence without using this initial word is to
identify or analyze. So make sure you do not put it here because sometimes
these students go to identify the textual discourse with this end. No need.
So now after that textual discourse, we proceed to, if
we look at the previous theory, the theory that has been explained before. If
we look, yes. We look at the theory of discourse analysis in this. So we have
content. We start with the content. But before that, before we want to enter
this textual data. We also explain here what kind of opening verse. What is the
meaning according to Normaliza Abd Rahim, textual discourse is divided into
three elements. Proceed. We give an explanation so that the examiner will
understand what we should analyze. So when we enter the content here, we have
to do the same, we have to explain a little about the meaning of the content
according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019). Then, after
that, this is different from before that we used the table before but in fact
we can use other methods. So for example this content we got, earlier from the
script. We say script 1 to script 30.
So you have arranged all the scripts up to 30, create
a coding system, we quotekan him one to 30. So we understand what the meaning
or script we are actually referring to. So here, in our content there is a
theme. So that theme we can put for example in the script. We find that in
script 1. Script 1 we put in the middle make sure it is different. In the
center. Because his sentence is from here to here. So he has proof he we put
the middle part and usually we put it in italics. So located in the middle.
Then for example, this is his sentence, this is the sentence that is proof from
the script earlier. Then we can put it below. Sk1 is an example of him from
script number 1. This sentence shows the theme found in the script. So you can
arrange the theme, for example like I said the family theme. You can give 5
examples. So that content, means 4.2.1.1 theme. For example family. So it means
that all the scripts in this have an example family theme or there are only 10
scripts that have a family theme. So you can take an example from there 5
examples to, 10 examples to. The proof is up to the supervisor of all
passwords, put all. So put it in the middle, write the script (Sk) he has
coding, Sk1. So we know that all this data, the data that we put this evidence
has a family theme. So after placing Sk1 family, so make a description here. So
the meaning now, Sk1 above is okay to explain, what is he, what is the family
theme, the evidence is already near here, we explain from the evidence.
And also, here after you make a description here with
the evidence here, you can continue to make a support quote. So you can make
support from the study from Chapter 2. So the evidence from that theme, okay
this study or proof of this family theme is supported by who you take from
Chapter 2. This support also seems to remember yes from the study 5 years ago.
Do not want to take the study of the 1980s. No need. So, next after making a
description of this, enter again the same thing Sk 15 example him. Then proceed
to the description. So this one is not in tabular form but the difference is
that we put the data we get. Put it in the middle, make sure this one is the
same and also when it is placed below it is also the same he has his line. Then
his description is about one paragraph or two paragraphs and so on. This is
just one theme. And then if you want to make, if the lecturer says "okay,
I want you to make 5 themes or 3 themes". It depends on the student he
finds in this script how many outstanding themes you find. But do not leave
anyway, wait for the examiner suddenly said "ehh… I found this script 18
has a theme so much.” But you are not even clear in this. This you have to be
prepared for.
That is why you have to make sure first how many
themes and also if the theme you think you want to do only three or five only,
make sure you put in the limitations of the study that you only analyze five
themes only. And justify, why choose five. If there is no justification, it is
not possible. So that means you have to put all the themes in this script. So
this one remembers yes different description of him.
As always, when we make a description in this Chapter
4, we need to make sure that we have a discourse marker. This discourse marker
is important so that it looks like academic writing. Secondly, like before
after we have explained objective 1, then we make sure we have what we have;
4.2.3 for example. Because 4.2.2 is the context. So if 4.2.3 this is a formula.
So as usual, in this formula, even though in this we already have support, and
every one we make support, can also be a way in which this we just make a
description, we have finished the description we put in the formula, we
formulate what in objective 1. Here we can place he has the support of the
study in Chapter 2 and also we support the theory. There are two ways, so that
one way, we put support in the description of each analysis of which we have
data, and continue to support past studies, as well as support theory. Second,
we can put it all in a summary, then we formulate what our research results are
near here and we continue to support the study 5 years back in Chapter 2 and
also support the theory. So this formula he does not need much because if we
have a lot, we look like we copy what we wrote in Chapter 4. Do not want to be
like that. So we have to formulate what the decision is in terms of content,
what theme is there, then we make a formula for the context, what is his
formula, the meaning of this summary is simple. Then we continue to support the
theory that we write near here in the formula we make support and the sentence
as usual as I said, we have like, this study is parallel, almost the same or
this content supports or you want to put negative words for example this study
found this however is different from the findings of the study from the study
of so many people. So it can be too. So the meaning is there, in this summary,
there we will get about 4-5 names from the study in Chapter 2. That is why we
have this study more quality, and indeed we refer to what we get in Chapter 2.
That is very important.
So the discourse markers, summaries and even the
third, when we make an analysis. Make sure our analysis has complete data. If
the data is not enough, it means that the examiner will say "ehh… this is
why you have only 5 examples, where do the other examples go". Although
you did put all this data, this script you have put near the back. Although it
is located near the back, but the examiner will read "ehh… I found that
there is this, why do not you put in this". Be prepared with answers. So
this is about how to coding the data later, I will go into another video, but
this is just a brief. So that means, make sure all the evidence is in this
Chapter 4 so that there is no more question about "where did the data
go?", "Where did this data go?", "Why did you not
enter?". You are not even within the limits of the study. So you do not
limit. When there is no limit, the data should be in this. So be prepared with
answers.
The same is true for analysis for the second
objective. It's the same way he is. So you can put in the proof and then the
description of each one. The description cannot be very concise because of this
we have a chapter. And there are also students, he does it this way. Objective
1 he did this way, enter the data near the middle, the meaning does not exist
in the form of jaduallah. Enter near the center. Then, the second objective he
created in the table. Yes. Meaning we see the difference between objective 1 in
this form, the second objective he made in the form of a table. Yes. Anyway,
now it's up to the students. Students feel this will allow the examiner to
understand easily or for example the supervisor said "ehh… you put it like
this". Depends. So it is up to the students and also your own supervisor.
So I think the others are almost the same as how we
want to do research analysis. So remember as I said, if for example in Chapter
4, the analysis of Chapter 1 (40 pages), Chapter 2 (40 pages), this is for the
master, if he makes two objectives or a bachelor or diploma student. But, for
example, a PhD student or a master student who or his supervisor tells you to
do three objectives, add another. Remember yes. This is a minimum of 40 pages.
So if for example you think you want a little more, but make sure it is
balanced, the same. This reason shows the importance of each objective. Like I
repeated before, for example, suddenly this makes 20 pages, this is 50 pages,
suddenly the objective is 3 5 pages. Can not. This reason shows that there is
no importance for objective 3 and less importance for objective 1 and objective
2 is even more important. So showing you have this study, the way you analyze
it, is not enough. So this can not, can not at all. Make sure it is even or
balanced. If, for example, you want more than 41 pages, this is 38 pages, this
is 43 pages, it is acceptable. Almost the same. But it can't be too obvious
like this. Imagine we students, for example master students, PhD, can not be a
little. There I met, there I was as an examiner, he had objective 1, there were
only 20 pages. Suddenly, objective 2 has 2 pages, objective 3 has 1 page.
Because he said he just wanted to list. No way. This is the master's level, PhD,
where can the description of Chapter 4 have a lot of this only. But when we
look at the thesis is thick. Where it comes thick, which we think must be.
Chapter 4. Apparently he is a lot in Chapter 3. Why
Chapter 3 is so much, while Chapter 3 should be only 8 to 10 pages. This
Chapter 4 is important, this shows we have a study. Over the years, the years
we study, this is what we get, this is the proof we get. That is why our study.
Our study is different from all the study people in this one world. That is why
we should be proud that in our decisions and discussions in Chapter 4, we have
this much page. Remember yes. Minima! Minima! Minima! If you want to be a
little different, you can, but obviously you can't. Because we want to make
sure that Chapter 4 is important. This shows the results of our study. So this
needs to be taken into account, discourse markers need to be taken into
account, conclusions need to have support from the study in Chapter 2, and also
of course we take from 5 years back, and there must be relevance. Suddenly do
not just use support. But look when we refer back, he has nothing to do between
the study and this study, and also our evidence that we put this is really this
evidence and enough evidence we have.
Rujukan: https://www.youtube.com/watch?v=wYCr_4bKfxM
Comments
Post a Comment