Video
7
Bab 2
Sorotan Kajian
Dalam sorotan kajian,
2.1 Pengenalan
Seperti biasa dalam pengenalan kita nak
huraikan apa ada dalam bab ini, juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini
juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu
berkaitan dengan tajuk kita. Jadi, dicadangkan, biasanya kalau untuk master,
bacelor dan juga diploma kita ada boleh dua subtopik sebab itu terpulang kepada
berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian, PhD pula,
kadang-kadang ada tiga subtopik atau pun dua. Kita tengok juga apa pemboleh
ubah dalam subtopik ini.
Contohnya, kajian secara menyeluruh
dahulu,
2.2 Kajian tentang Wacana
Jadi mungkin kita ambil kajian tentang
wacana sahaja. Jadi kajian tentang wacana ini, kita letaklah kajian-kajian yang
lepas. Pastikan bahawa kajian itu;
1.
5
tahun ke belakang.
Sudah saya jelas banyak kali bahawa 5
tahun ke belakang maknanya, tahun yang awak hantar tesis, tolak belakang 5
tahun dan bukannya tahun awak daftar. Contohnya, kalau kita daftar tahun 2020
kemudian awak nak tolak pula 5 tahun ke belakangnya. Ini salah kerana awak baru
daftar 2020, maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau hantar tesis tahun 2023, maknanya
sorotan kajian tentulah 5 tahun ke belakang dan yang terakhir 2019. Jadi, apa
yang ada di dalam ini mestilah 5 tahun terkini. jadi sebagai pelajar, awak
tidak boleh katakan tiada kajian yang saya jumpa.
“Saya tak jumpalah kajian Prof. Saya tak
jumpalah mana yang terkini, saya jumpa 1980-an, 1990-an, awal 2000, itu tidak
boleh. Semua kajian ada. Walaupun, maknanya kalau paling hampir atau
sikit-sikit hampir pun boleh, itu lah kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi
yang ini, awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil suatu kajian yang
begitu menyerlah tentang wacana contohnya bermakna awak huraikan semuanya
tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi, sekarang dalam sorotan kajian
ini, perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan
kajian ini. Perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan. Barulah ia jadi kritis.
Tidak bolehlah, ada pelajar tulis sampai dua tiga halaman, contohnya kajian
Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua tiga halaman. Dua tiga halaman nama
Normaliza Abd Rahim itu lah satu yang halaman satu, yang lain itu dia tulis
saja sampai tiga halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah
caranya kerana itu didapati tidak kritis.
Kemudian, awak boleh menjurus kepada
kajian tentang animasi.
2.3 Kajian tentang Animasi
Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari
segi macam mana. Contoh, animasi dari segi skrip sahaja ke, animasi cerita
bahasa ke, animasi cerita rakyat, dan semua masuk disini, ambil yang 5 tahun
terkini. Dan kita kalau buat sorotan kajian, bukanlah Malaysia sahaja, Barat
pun perlu diambil seperti Jepun, Korea, China, semua kita perlu ambil supaya
kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya animasi ini. Memanglah ada
banyak kajian dari Jepun terutamanya, dari Korea. Jepun lah yang paling
terkenal dengan animasi. Jadi huraikan, pastikan kritis.
Kemudian, barulah masuk kepada jurang
penyelidikan.
2.4 Jurang Penyelidikan
Dalam jurang penyelidikan ini, pastikan
bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam in
dan berfokus kepada ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak
senaraikan nama-nama ini. Kajian ini berfokus kepada contohnya. Jadi kajian itu
awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Jadi ada juranglah nampaknya dalam
kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna, bila kita nak jelaskan jurang itu,
senarai nama-nama dalam ini, kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa
juga dengan nombor dua. Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan,
sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian awak
sendiri. Jadi itu yang jadi jurang penyelidikan.
Dan,
2.5 Kesimpulan
Jadi, kita kena pastikan
1.
Rujukan
kena 5 tahun ke belakang.
2.
Penulisan
dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan, iaitu perlulah
kritis. Kajian yang hampir sama. Kita banyak ya, berbeza pun boleh tidak
bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkatan yang
bersesuaian, perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju, ada banyak.
Jadi maknanya, penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau
perbezaan.
3.
Serupa
juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana
kalau tidak nanti ia jadi tulisan karangan biasa tanpa penanda wacana.
Ini harus kita lihat perkara
penting. Rujukan 5 tahun ke belakang, persamaan perbezaan iaitu penulisan
secara kritis, mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan perlu ada
satu subtopik iaitu membuat kaitan dalam sorotan kajian ini dengan kajian awak
sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang
lain, ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3.
Jadi untuk halaman, “Berapa
halaman ini ye Prof?” Jadi biasanya kalau pelajar bacelor atau diploma dengan
master biasa kita letak yang sama iaitu 2.2 (15 halaman), 2.3 (15 halaman).
Untuk PhD, sebabnya kita banyak kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2 (30
halaman), dan 2.3 (30 halaman), kita naik. Jadi, 60 halaman. Kalau kurang
sedikit pun, lebih kurang macam 2.2 dan 2.3 (25 halaman). Berbeza jumlah
halaman ini kerana kalau kurang sorotan, nampak sangat pelajar itu tidak
membaca.
Tujuan kita ada sorotan
ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada, dan kita
mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang
kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak halaman untuk kita sorot dalam bab
2 ini. Jika kurang halaman, maknanya apa benda kita nak cari dalam perbezaan,
apa yang nak kita cari dalam jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu dan
sangat penting untuk jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati
bahawa apabila saya jadi pemeriksa, pelajar PhD, master, dia punya sorotan
kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu keseluruhan bab 2 ada 14 halaman
sahaja.kemudian ada pelajar PhD, dia punya halaman ada 25,serupa juga pelajar
ini mempunyai 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, tidak bersesuaian dengan
kajian PhD dia.
Sorotan kajian ini penting,
serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, bab 5. Jika semua bab-bab penting,
jadi jangan sorotan kajian ini dijadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita
tidak dapat nak mencari apakah jurang peyelidikannya, bagaimana awak menulis
sorotan kajian, ada persamaan tak, ada
perbezaan tak, adakah awak buat penulisan secara kritis, adakah awak
menggunakan penanda wacana yang bersesuaian, adakah awak sorot kajian 5 tahun
ke belakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.
Chapter 2
Literature review
In the study highlights,
2.1 Introduction
As usual in the introduction we want to
describe what is in this chapter, also we also explain that in this chapter also
consists of two related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our
topic. So, it is suggested, usually for master, bachelor and even diploma we
can have two subtopics because it depends on how many variables in each title.
Then, PhD, sometimes there are three subtopics or even two. We also look at
what variables are in this subtopic.
For example, a thorough study first,
2.2 A Study of Discourse
So maybe we take the study of discourse
only. So the study of this discourse, we put the previous studies. Make sure
that the study;
1.
5
years back.
Already I have made it clear many times
that 5 years back means, the year you submitted your thesis, minus 5 years back
instead of the year you registered. For example, if we register in 2020 then
you want to subtract 5 years later. This is wrong because you have just
registered for 2020, which means you expect to submit your thesis 2023 maybe.
So if you submit a thesis in 2023, it means that the highlights of the study
must be 5 years back and the last one is 2019. So, what is in this must be the
latest 5 years. So as a student, you cannot say no study I found.
"I did not find the study of Prof.
I did not find the latest, I found the 1980s, 1990s, early 2000s, that cannot
be. All studies are available. Although, it means that if the closest or the
slightest is almost possible, that is where we can get the research gap. So
this one, you can put. So make sure you take a study that is so prominent about
the discourse for example means you describe everything about the study then
support. So, now in the highlights of this study, it is necessary to look for
similarities and differences. That is the critical point in this study. Need to
find similarities, need to find differences. Then it became critical. No, some
students write up to two or three pages, for example Normaliza Abd Rahim's
study (2019), he puts two or three pages. Two or three pages of Normaliza Abd
Rahim's name is one page one, the other he just wrote up to three pages until
there is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to
be not critical. Then, you can lead to the study of animation.
Then, you can lead to the study of
animation.
2.3 Studies on Animation
So overall, animation in terms of what
kind. For example, animation in terms of script only to, language story
animation to, folklore animation to, and all come in here, take the latest 5
years. And if we make a study highlight, not only Malaysia, the West also needs
to be taken like Japan, Korea, China, all we need to take so that we have the
spotlight is wide because especially this animation. Of course there are many
studies from Japan especially, from Korea. Japan is the most famous for its
animation. So describe it, make it critical.
Then, just enter the research gap.
2.4 Research Gap
In this research gap, make sure that in
this research gap you have to explain what gaps are in and focus on this
related to your own research. Then, you list these names. This study focuses on
examples. So that study you list the studies that are in this. So there seems
to be a gap in the study. Then, that means, when we want to explain the gap,
the list of names in this, relate back to our study. Then similar to number
two. The lists, what are their gaps, what are the similarities, why there are
similarities and differences and relate also to your own study. So that is the
research gap.
And,
2.5 Conclusion
So, we have to make sure
1.
Reference
must be 5 years back.
2.
Writing
in the study highlights need to find similarities and differences, that is,
need to be critical. A very similar study. We are many ye, even different can
disagree. That means there is a difference. So find the right words, the words
support, do not support, do not agree, there are many. So that means, the
sentence structure shows whether it is a similarity or a difference.
3.
Similarly
here also requires discourse markers. This discourse marker is very important
because otherwise it will become a regular essay writing without a discourse
marker.
This we must look at the
important things. References 5 years ago, the similarities of differences that
is critical writing, having discourse markers and also research gaps should
have a subtopic that is to make the connection in the highlights of this study
with your own research. So as usual we conclude the conclusion like the other
chapters, the last sentence in the conclusion should be the next chapter which
is chapter 3.
So for the page, "How
many pages is this Prof?" So usually if a bachelor or diploma student with
a regular master we put the same which is 2.2 (15 pages), 2.3 (15 pages). For
PhD, the reason we do a lot of in-depth research is also so for 2.2 (30 pages),
and 2.3 (30 pages), we go up. So, 60 pages. If a little less, about 2.2 and 2.3
(25 pages). The number of pages is different because if there are less
highlights, it seems that the student is not reading.
The purpose we have to
highlight is so that we can see the differences between the existing studies,
and we find the research gap of those studies and we relate to the studies we
do. That is why we need many pages for us to highlight in this chapter 2. If
there are less pages, it means what we want to look for in the difference, what
we want to look for in the research gap, does not exist. So it is necessary and
very important for the appropriate number of pages. I also found that when I
became an examiner, PhD student, master, he had a study highlight was only 14
pages. That whole chapter 2 has only 14 pages. Then there are PhD students, he
has 25 pages, similarly this student has 25 pages for everything. So, it does
not fit with her PhD study.
The highlights of this study
are important, just as important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, chapter
5. If all the chapters are important, so do not highlight the study of this study
too little so that we cannot find out what the research gap is, how do you
write highlights study, there are no similarities, there are no differences, do
you write critically, do you use appropriate discourse markers, do you
highlight the study 5 years ago. These are all important in the study
highlights.
Rujukan: https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
Comments
Post a Comment