BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(7)

 


Video 7

Bab 2

Sorotan Kajian

Dalam sorotan kajian,

2.1 Pengenalan

Seperti biasa dalam pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini, juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi, dicadangkan, biasanya kalau untuk master, bacelor dan juga diploma kita ada boleh dua subtopik sebab itu terpulang kepada berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian, PhD pula, kadang-kadang ada tiga subtopik atau pun dua. Kita tengok juga apa pemboleh ubah dalam subtopik ini.

Contohnya, kajian secara menyeluruh dahulu,

2.2 Kajian tentang Wacana

Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Jadi kajian tentang wacana ini, kita letaklah kajian-kajian yang lepas. Pastikan bahawa kajian itu;

1.    5 tahun ke belakang.

Sudah saya jelas banyak kali bahawa 5 tahun ke belakang maknanya, tahun yang awak hantar tesis, tolak belakang 5 tahun dan bukannya tahun awak daftar. Contohnya, kalau kita daftar tahun 2020 kemudian awak nak tolak pula 5 tahun ke belakangnya. Ini salah kerana awak baru daftar 2020, maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023 mungkin.  Jadi kalau hantar tesis tahun 2023, maknanya sorotan kajian tentulah 5 tahun ke belakang dan yang terakhir 2019. Jadi, apa yang ada di dalam ini mestilah 5 tahun terkini. jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakan tiada kajian yang saya jumpa.

“Saya tak jumpalah kajian Prof. Saya tak jumpalah mana yang terkini, saya jumpa 1980-an, 1990-an, awal 2000, itu tidak boleh. Semua kajian ada. Walaupun, maknanya kalau paling hampir atau sikit-sikit hampir pun boleh, itu lah kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini, awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil suatu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana contohnya bermakna awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi, sekarang dalam sorotan kajian ini, perlulah cari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan kajian ini. Perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan. Barulah ia jadi kritis. Tidak bolehlah, ada pelajar tulis sampai dua tiga halaman, contohnya kajian Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak dua tiga halaman. Dua tiga halaman nama Normaliza Abd Rahim itu lah satu yang halaman satu, yang lain itu dia tulis saja sampai tiga halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati tidak kritis.

Kemudian, awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi.

2.3 Kajian tentang Animasi

Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi macam mana. Contoh, animasi dari segi skrip sahaja ke, animasi cerita bahasa ke, animasi cerita rakyat, dan semua masuk disini, ambil yang 5 tahun terkini. Dan kita kalau buat sorotan kajian, bukanlah Malaysia sahaja, Barat pun perlu diambil seperti Jepun, Korea, China, semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya animasi ini. Memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya, dari Korea. Jepun lah yang paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan, pastikan kritis.

Kemudian, barulah masuk kepada jurang penyelidikan.

2.4 Jurang Penyelidikan

Dalam jurang penyelidikan ini, pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam in dan berfokus kepada ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini. Kajian ini berfokus kepada contohnya. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Jadi ada juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna, bila kita nak jelaskan jurang itu, senarai nama-nama dalam ini, kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan nombor dua. Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan, sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian awak sendiri. Jadi itu yang jadi jurang penyelidikan.

Dan,

2.5 Kesimpulan

Jadi, kita kena pastikan

1.    Rujukan kena 5 tahun ke belakang.

2.    Penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan, iaitu perlulah kritis. Kajian yang hampir sama. Kita banyak ya, berbeza pun boleh tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkatan yang bersesuaian, perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju, ada banyak. Jadi maknanya, penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan.

3.    Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana kalau tidak nanti ia jadi tulisan karangan biasa tanpa penanda wacana.

 

Ini harus kita lihat perkara penting. Rujukan 5 tahun ke belakang, persamaan perbezaan iaitu penulisan secara kritis, mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan perlu ada satu subtopik iaitu membuat kaitan dalam sorotan kajian ini dengan kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang lain, ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3.

Jadi untuk halaman, “Berapa halaman ini ye Prof?” Jadi biasanya kalau pelajar bacelor atau diploma dengan master biasa kita letak yang sama iaitu 2.2 (15 halaman), 2.3 (15 halaman). Untuk PhD, sebabnya kita banyak kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2 (30 halaman), dan 2.3 (30 halaman), kita naik. Jadi, 60 halaman. Kalau kurang sedikit pun, lebih kurang macam 2.2 dan 2.3 (25 halaman). Berbeza jumlah halaman ini kerana kalau kurang sorotan, nampak sangat pelajar itu tidak membaca.

Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada, dan kita mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak halaman untuk kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang halaman, maknanya apa benda kita nak cari dalam perbezaan, apa yang nak kita cari dalam jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu dan sangat penting untuk jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa apabila saya jadi pemeriksa, pelajar PhD, master, dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu keseluruhan bab 2 ada 14 halaman sahaja.kemudian ada pelajar PhD, dia punya halaman ada 25,serupa juga pelajar ini mempunyai 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, tidak bersesuaian dengan kajian PhD dia.

Sorotan kajian ini penting, serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, bab 5. Jika semua bab-bab penting, jadi jangan sorotan kajian ini dijadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang peyelidikannya, bagaimana awak menulis sorotan kajian, ada persamaan  tak, ada perbezaan tak, adakah awak buat penulisan secara kritis, adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian, adakah awak sorot kajian 5 tahun ke belakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.

 

Chapter 2

Literature review

In the study highlights,

2.1 Introduction

As usual in the introduction we want to describe what is in this chapter, also we also explain that in this chapter also consists of two related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our topic. So, it is suggested, usually for master, bachelor and even diploma we can have two subtopics because it depends on how many variables in each title. Then, PhD, sometimes there are three subtopics or even two. We also look at what variables are in this subtopic.

For example, a thorough study first,

2.2 A Study of Discourse

So maybe we take the study of discourse only. So the study of this discourse, we put the previous studies. Make sure that the study;

1.    5 years back.

Already I have made it clear many times that 5 years back means, the year you submitted your thesis, minus 5 years back instead of the year you registered. For example, if we register in 2020 then you want to subtract 5 years later. This is wrong because you have just registered for 2020, which means you expect to submit your thesis 2023 maybe. So if you submit a thesis in 2023, it means that the highlights of the study must be 5 years back and the last one is 2019. So, what is in this must be the latest 5 years. So as a student, you cannot say no study I found.

"I did not find the study of Prof. I did not find the latest, I found the 1980s, 1990s, early 2000s, that cannot be. All studies are available. Although, it means that if the closest or the slightest is almost possible, that is where we can get the research gap. So this one, you can put. So make sure you take a study that is so prominent about the discourse for example means you describe everything about the study then support. So, now in the highlights of this study, it is necessary to look for similarities and differences. That is the critical point in this study. Need to find similarities, need to find differences. Then it became critical. No, some students write up to two or three pages, for example Normaliza Abd Rahim's study (2019), he puts two or three pages. Two or three pages of Normaliza Abd Rahim's name is one page one, the other he just wrote up to three pages until there is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. Then, you can lead to the study of animation.

Then, you can lead to the study of animation.

2.3 Studies on Animation

So overall, animation in terms of what kind. For example, animation in terms of script only to, language story animation to, folklore animation to, and all come in here, take the latest 5 years. And if we make a study highlight, not only Malaysia, the West also needs to be taken like Japan, Korea, China, all we need to take so that we have the spotlight is wide because especially this animation. Of course there are many studies from Japan especially, from Korea. Japan is the most famous for its animation. So describe it, make it critical.

Then, just enter the research gap.

2.4 Research Gap

In this research gap, make sure that in this research gap you have to explain what gaps are in and focus on this related to your own research. Then, you list these names. This study focuses on examples. So that study you list the studies that are in this. So there seems to be a gap in the study. Then, that means, when we want to explain the gap, the list of names in this, relate back to our study. Then similar to number two. The lists, what are their gaps, what are the similarities, why there are similarities and differences and relate also to your own study. So that is the research gap.

And,

2.5 Conclusion

So, we have to make sure

1.    Reference must be 5 years back.

2.    Writing in the study highlights need to find similarities and differences, that is, need to be critical. A very similar study. We are many ye, even different can disagree. That means there is a difference. So find the right words, the words support, do not support, do not agree, there are many. So that means, the sentence structure shows whether it is a similarity or a difference.

3.    Similarly here also requires discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise it will become a regular essay writing without a discourse marker.

 

This we must look at the important things. References 5 years ago, the similarities of differences that is critical writing, having discourse markers and also research gaps should have a subtopic that is to make the connection in the highlights of this study with your own research. So as usual we conclude the conclusion like the other chapters, the last sentence in the conclusion should be the next chapter which is chapter 3.

So for the page, "How many pages is this Prof?" So usually if a bachelor or diploma student with a regular master we put the same which is 2.2 (15 pages), 2.3 (15 pages). For PhD, the reason we do a lot of in-depth research is also so for 2.2 (30 pages), and 2.3 (30 pages), we go up. So, 60 pages. If a little less, about 2.2 and 2.3 (25 pages). The number of pages is different because if there are less highlights, it seems that the student is not reading.

The purpose we have to highlight is so that we can see the differences between the existing studies, and we find the research gap of those studies and we relate to the studies we do. That is why we need many pages for us to highlight in this chapter 2. If there are less pages, it means what we want to look for in the difference, what we want to look for in the research gap, does not exist. So it is necessary and very important for the appropriate number of pages. I also found that when I became an examiner, PhD student, master, he had a study highlight was only 14 pages. That whole chapter 2 has only 14 pages. Then there are PhD students, he has 25 pages, similarly this student has 25 pages for everything. So, it does not fit with her PhD study.

The highlights of this study are important, just as important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, chapter 5. If all the chapters are important, so do not highlight the study of this study too little so that we cannot find out what the research gap is, how do you write highlights study, there are no similarities, there are no differences, do you write critically, do you use appropriate discourse markers, do you highlight the study 5 years ago. These are all important in the study highlights.

 

 

Rujukan: https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk





KEHADIRAN M11


Comments