BBN3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION(2)

 

21 DISEMBER 2020 




1.   Teks asal : When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

Terjemahan BM :  Apabila seseorang marah kepada anda, senyum saja dan minta ampun.

Bukti : Cerita Sosial 3 (keluarga saya)

“ Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambal mengambil penyapu dan memegang batang penyapu Bersama Alim. “begini, perlahan-lahan ya!” bisik ibu perlahan. 



2.       Teks asal : When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan BM : Apabila anda berada di titik terendah dalam hidup anda, ingatkan diri anda bahawa ia akan segera hilang. Masa sembuh.

Bukti : cerita social 5 (jiran)

“abang tidak sihat, adik,” jawab ibu sampai memujuk adik perumpuan Alim. Abang dan kakak sedih melihat Alim dan adik perempuan mereka.merka juga menangis. 



3.      Teks asal : Always be kind to others.

Terjamahan BM : Sentiasa bersikap baik kepada orang lain.

Bukti : cerita social 2 (saya yang istimewa)

“Mak cik timah tak sedih. Mak cik timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman,” kata Mak Cik Timah sambal memandang kea rah Sulaiman yang membasuh basikal kecilnya.



4.1.      Teks asal : Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjamahan BM : Sayangi dan jaga diri anda terlebih dahulu sebelum anda cenderung mengasihi dan menjaga orang lain.

Bukti : Cerita Sosial 3 (Keluarga saya)

“Saya sayang keluarga saya“ ujar Alim kepada ahli kelurag yang lain



5.    Teks asal : Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Terjemahan BM : Katakan perkara baik, katakan perkara baik dan anda akan mendapat kebahagiaan dalam hidup.

Bukti : Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

Mak Cik Timah masih memandang ke arah Alim yang berjalan masuk ke rumah. Mak Cik Timah berdoa akan kesihatan dan kesejahteraan Alim sekeluarga.



6.   Teks asal : I will not judge you. I am just a normal person.

Terjemahan BM : Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.

Bukti : cerita social 3 (keluarga saya)

“ Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambal mengambil penyapu dan memegang batang penyapu Bersama Alim. “begini, perlahan-lahan ya!” bisik ibu perlahan. rajin



7.     Teks asal : To me, you are the most precious person in the world.

Terjemahan BM : Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Bukti : Cerita sosial 3 (keluarga saya)

Alia tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu masa lain. 




8.     Teks asal : When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

Terjemahan BM : Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu.

Bukti : Cerita sosial 3 (keluarga saya)

“Kami saying dan rindu Alim,” kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.  



9.      Teks asal : Kindness will speak the truth.

Terjemahan BM : Kebaikan akan bercakap benar

Bukti : Cerita Sosial 2 (Saya yang Istimewa)

“Sama-sama Mak Cik. Ibu kata, berkongsi itu perbuatan yang baik. Ibu juga pesan, Sulaiman jiran yang baik. Mak Cik Timah pun baik. Pak Cik Yakub pun baik. Kita semua mesti baik dengan jiran,” jawab Alim sambil menganggukkan kepala.



10.   Teks asal : Be a better person today and you will find happiness.

Terjemahan BM : Jadilah orang yang lebih baik hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan

Bukti : Cerita Sosial 4 (Hati)

Hari ini hari lahir Alim. Alim berkongsi kek cawan dengan rakan yang lain. Rakan-rakannya mengucapkan terima kasih kepada Alim.


Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.



bukti kehadiran









Comments